hoşgeldiniz

doğal yalıtım malzemeleri

In yalıtım on 18/05/2009 at 15:50

P1010803toit en roseauxOdun lifi levhalar (veya odun elyafı – MDF, HDF), OSB (oriented strand board-yönlendirilmiş yonga levha), mantar, koyun yünü, saz, saman, keten ve kenevir elyafları, seluloz, pamuk yünü… Her biri, endüstriyel yalıtım malzemelerine alternatif, yüksek yalıtım değerine sahip doğal malzemeler.

Ancak dikkat, özellikle odun levhalarda ve OSB’lerde birleştirici olarak kullanılan formaldehit (metanal) proteinler ile suda çözünmeyen bileşikler meydana getirdiğinden zehirli. Türkiye’de odun elyafı ve OSB’lerde bildiğim kadarı ile formaldehitsiz ürün yok. Dilerim yanılıyorum. Biz uzak durmaya karar verdik.

Koyun yünü çok çekici geldi… Zaten kırsal bir bölgedeyiz ve kolaylıkla saf koyun yünü bulabilirz. Üstelik ağırlığının yüzde 30’una kadar su ve nem tutabilirken yalıtım değerinden ödün vermemesi ile mükemmel bir yalıtım malzemesi. Ancak bir kusuru var: myte istilası kaçınılmaz. Mytelar, 2 ila 5 yıl içinde yüzde 90 istila ediyor ve ortada tek gram yün bırakmadan yiyorlar. Bunu geciktirmenin bir yolu yünleri koyunlardan kırkıldığı gibi yıkamadan koymak. Yünlerin içindeki doğal bir madde uzun bir süre myte istilasını önleyebiliyor. Kimyasal mücadele olarak, mitin FF maddesi myteları uzak tutuyor diyorlar, ancak sanırım bu da bir zehir olduğundan işin doğalına kaçalım derken kendimizi zehirlemeyelim. Şimdilik önermekten kaçınacağım.

Çatıyı saz kaplamayı ne çok isterdik. Hollanda, Almanya, İngiltere’de pek çok geleneksel ev, Türkiye’den giden sazlarla kaplanıyor… Ancak Türkiye’de işçiliği bilinmiyor. Kiremit altında sazı yalıtım amaçlı 20 cm serebiliriz diye düşündük. Ancak koyun yünü ile ilgili heves kırıcı pek çok forum, blog yazılarından sonra sazın da benzer haşere, küf, çürüme sorunu olursa diye korktuk. Eh 2-3 yıl içinde hüsranla sonuçlanacak bir girişimden kaçınmak istedik.

Seluloz, Türkiye’de de bulunabilen nadir doğal malzemelerden. Kağıt atıkları hamur haline getiriliyor, içine bor tuzu ekleniyor ve yalıtım yapılacak yerlere püskürtülerek dolduruluyor. Seluloza, bor tuzundan başka ne malzeme ekleniyor ve bunlar sağlıklı mı bilemiyorum; ancak atık kağıtlarda kalan mürekkepten kaçınanlar olabilir.

Biz mi? Biz yalıtımda mantarın özelliklerinde diğer hiçbir doğal ürüne cesaret edemedik. Nedeni bir sonraki bölümde

  1. sevgili sunay bey ve zeynep hanım.burada yorum görmeyince tercihimi bu sayfada kullandım.evinizde mutluluklar dilerim.eşim ve ben de ege kıyılarında böyle bir hayali gerçekleştirmek üzere bu yaz bir arsa satın aldık.ve öğrendiğim kadarı ile 120m 2 civarı bir inşaat izni alabiliyormuşuz.bu anlamda bazı konularda sitenizin takipçisi olacağız zira eşim de bu tarz bir ev istiyor.ben neredeyse hergün yeni forumlardan yeni bilgiler ediniyorum.acizane fikrim hazır eviniz de yeni iken bazı kalemlerde veya genelde bir maliyet fikri edinmek isterim sizlerden.saygılar.

    • Mustafa Bey, öncelikle güzel dilekleriniz için çok teşekkür ederiz.
      Evin maliyetleriyle ilgili daha öncede birkaç kişi bilgi istedi. Haklısınız, ben olsam ben de bilmek isterdim. Aslında niyetim bununla ilgili bir yazı eklemek. Ancak şimdilik kısaca bilgi vermeye çalışayım:
      Evin kaba inşaatı normal bir inşaatın yer yer 2-3 katı maliyetli oldu. Öncelikle tuğla masrafımız alternatifi olabilecek gazbetona göre iki katı oldu; duvar işçiliği uzun sürdü ve bu orantıda standart bir inşaatın 3 katı masraflı oldu. Kaba bir hesapla maliyeti m2′ye 1000 TL olarak çıktı.
      Sizin de yolunuz açık olsun, keyifle evinizi inşaa edin ve güzel günlerde oturun.

  2. Doğal yalıtım malzemeleri başlığınız ilgimi çekti.Anadoluda yüzyıllardır kullanılan doğal yalıtım uygulamaları , bize günümüzde dayatılan yalıtım uygulamalarından çok daha sağlıklı ve karlıdır aslında.Fakat endüstrinin gücü gözümüze perde indiriyor ve bildiğimizi de unutur hale geliyoruz.İnsanlar evlerini plastik boyalarla boyuyor ve nefes almayan yalıtım uygulamalarını sonuçlardan memnun kalmasalar bile yeterince bilgiye sahip olmadıkları için tercih etmek zorunda kalıyorlar.
    Fakat Türkiye’de hem de Türk mühendislerinin keşfi doğal,çimento içermeyen,geri dönüştürülebilen atıklardan yaralanılarak elde edilmiş doğal bir yalıtım sıva harcı var.STYRONIT!Styronit bir yalıtım sıva harcı ayrıca duvarlara nefes aldırabilme özelliğine sahip,eğer binanız eski bir bina ise binanızın içinden dışa bakan duvarlara delikler açılıp ,üstüne styronit sıva sürülerek evinizin nefes alması sağlanıyor.STYRONIT diğer yalıtım firmalarının aksine iç hava kalitesi üzerinde önemle duruyor.Ve yaptığı uygulamalarda iç hava kalitesi ve ısısal konfor ve akustik konfor konusunda inanılmaz etkin bir malzeme.STYRONIT ile kaplanmış bir evi halıyla kaplanmış bir ev olarak düşünün.Sırtınızı duvara dayadığınızda üşümezsiniz.STYRONIT Anadoluda yüzyıllardır kullanılan yalıtım uygulamalarını örnek alıp endüstriyel kerpiç e benzeyen fakat su geçirmeyen,bözceklenme durumu söz konusu olmayan bir yalıtım sıva harcı üretti.Sizin gibi doğal yalıtım uygulamaları üzerine kafa yoran insanların böyle bir üründen haberdar olmasını ve bizzat tecrübe etmesini isterim…

    • Sevgili Dilara Hanım, Stronit’le ilgili verdiğiniz bilgiler için teşekkürler. Çok iyi oldu bu konuyu açtığınız.. Daha önce de gündeme geldi aslında.. Yalıtım mı aman dikkat, yazımın yorumlarında bulacaksınız.. Ben yine de buraya da taşımış olayım fikrimi:
      Styronit ile ilgili aldığım bilgiye göre bileşenleri şunlar: perlit,pomza,volkanik tüfler ve bitkisel lifler. İçinde çimento veya kimyasal yok deniyor. Isı,su,ses ve yanmazlık özelliği A2. Ayrıca duvarların nefes almasını engellemiyor. Bu bilgiler ışığında İyi bir ürün. Ancak nedense bana bir de söylenmeyenler varmış gibi geliyor.. Neden bu önyargı bilemiyorum. İsminden mi? Ya da web sitesinde bu bilgilerin olmamasından mı (sadece firmaya sorarsanız size içerik bilgisini yazıyorlar)… Bileşenleri yüzde 100 doğal bir ürün olsa bunu web sitenizde basbas bağırmaz mısınız? Adınızı daha doğal yapmaz mısnız?
      Yine de diğer yalıtım malzemelerine tercih edilebilir. Ancak ben halen biraz kuşkuluyum.

    • Merhaba,
      Mantolama konusunda yazdıklarınıza birebir katılıyorum.yeni malzeme arayışında olan Sizleri izoBOZZ ile tanıştırmak istiyorum.
      izoBOZZ tamamen doğal,kanserojen olmayan ,uzun ömürlü,anti bakteriyal,buhar difüzyon direnci 1.1 olan,nefes alan,yangın sınıfında b1 alev almaz ve içinde gaz olmadığı için asla zehirleme yapmayan bir malzemedir.Asla DÜBEL YAPILMAZ,binanızı koruyan bir malzemedir.Hidrofobiktir ve duvarınızın deprem direncini 4.5 kat arttırır.Isı yalıtım değerleri çok iyidir 0.034 dür ve keçenin boşluklu nonn woven dokunma özelliğinden dolayı SES Yalıtımında da çok başarılı bir malzemedir.
      izoBOZZ geri dönüşüm malzemesidir.Bebek kıyafetlerinde bulunması gerekli Oeko-Tex özelliğine sahiptir.Ve TÜrk malı bir malzemedir.
      İzoBOZZ binanıza ağırlık bindirmez.Battaniyeye sarmış gibi olursunuz tüm binanızı.Eksizdir.1m’ye 3m ebatlarında kaplama yapabilirsiniz.Sağlamdır asla parçalanmaz.Dübel olmadığı için alttaki sıva korunur ve binanız delinmez.
      Nefes alan bir üründür.Nem direncine sahiptir.Binanızı korur.
      Daha detay bilgiler için :
      http://www.izobozz.com.tr
      veya 0530 401 1612 no2lu telefonla bilgi alabilirsiniz.
      Saygılarımızla…

    • Sevgili Dilara Hanım,
      izoBOZZ dış cephe kaplama malzemesini incelemenizi tavsiye ederim.
      Dış cephe,iç cephe,şap altı ve Ses Yalıtım malzemesidir.

  3. Merhabalar,
    Kuşku duymanız çok doğal.Yalıtım sektöründe ürün reklamları kötüye kullanılarak parlak sunumlarla tüketicin gözü boyanıyor. Sağlam teknik bilgiye sahip olmadığımız için şatafatlı ürün kataloglarına ve oyuncu özellikli satıcılara aldanıp kalitesiz ,dayanıksız,çevreye ve sağlığa zararlı ürünleri kullanıyoruz.Böyle bir ortamda doğal denilen bir üründen kuşku duyulması da doğaldır.Ben styronit i arkadasım vasıtasıyla biliyorum.Kendi evime de yaptırdım.Kuşkularım vardı ama sonuç beni inanılmaz rahatlattı.styronit i yaşamanız gerekiyor.Firmanın kendi ürününü tanıtma aşamasında sıkıntıları olduğunu düşünüyorum.Fakat firma kendini yeniliyor.Kadrosunu yeniledi.Web sitesini,kataloglarını vb yenileme aşamasında.Çetin rekabet koşullarında destek almadan üretim yapmaya çalışan bir Türk firmasının elbette ki kuşkularla da mücadele etmesi gerekiyor.Fakat yenilenen ,dinamik,genç kadrosuyla ellerindeki cevheri,styronit sıva harcını daha net,daha algılanabilir bir şekilde tüketiciye sunmaya hazırlanıyorlar.Şu an web sitesi revize ediliyormus ama web sitesine koydukları biyoklima dökümanı bir çok yalıtım firmasının söylemekten kaçındığı gerçekleri gözler önüne seriyor.Yenilenen kadrosuyla ve katalog, web sitesi vb tanıtımlarıyla aklınızdaki soru işaretlerini ortadan kaldıracağını ümit ediyorum…Bence endüstrinin yönetmeliklere bile hükmü olan ülkemizde yalıtım konusundaki gerçekleri bas bas bağıran böyle şövalyelere ihtiyacımız var…
    Sevgiler…

  4. ilk paragrafta bahsettiğiniz lif levha ve yonga levha kullanımında formaldehit tutkalının kullamındaki kaygılarınızda haklısınız. formaldehit ile üre, fenol ve melaminin kondenzasyonu ile üretilen tutklallar zehirlidir fakat türk ve avrupa standartlarında bu tutkalların zehirlilik oranının önemi gün geçtikçe artmaktadır. Artık çoğu fabrika insan sağlığına etki etmeyecek kadar az zehirli E1 kalite standardında üretim yapıyorlar (örneğin Kastamonu Entegre, Yıldız Entegre…) yinede türkiye şartlarında kaygılanmadan şüpeci yaklaşımlardan uzak durarak olmaz tabiki. ayrıca lif levha ve yonga levha üretiminde kullanılan doğal tutkallar da vardır (kazein, soya, kan tutkalı, sülfit-sülfat atık suyu..) tutkalların yanında katkı maddeleri olarak da hidrofobik, yangın geciktirici, sertleştirici ve koruyucu maddeler kullanılır. bu katkı maddelerinin de çoğu kimyasaldır fakat zehirli özellik göstermez.. lif levhanın yalıtımda üstün özellikleri olduğunu farketmişsiniz fakat mdf (orta yoğunlukta liflevha) ve hdf (yüksek yoğunlukta liflevha) dışında sizin işinize en çok yarayabilecek olan adı pek duyulmamış fakat türkiyede de üretimi olan izolasyon lif levhası var. kolay ısı kaybeden yapıların bu özelliğini ıslah etmek için ve özellikle ses izolasyonunda yapının iç ve dış taraflarında rahatlıkla kullanılabilir. yoğunluğu 150-450 kg/m3 aralığındadır. ortalama %40-50 civarında selüloz içerir. selüloz doğal bir polimerdir ve oksitlenmeye karşı hassas özellik gösterir. siz selüloz kullanmayı düşünmüşsünüz fakat nasıl kullanabileceğinizi anlamadım ve türkiyede hammaddeden selüloz üretimi yapan bir tesis yok bildiğim kadarıyla. sadece atık kağıtların geri dönüşümü evresinde elde ediliyor. atık kağıtların içerdiği kimyasal maddeleri saymakla bitmez ve merak konusudur. ahşabın yalıtım özellikleri kullanım metodlarına göre farklı şekillerde kullanılır ve bu farklı metodlardan maksimum verimi elde etmek için kapsamlı araştırmalar gerekebilir. bende samsunda oturuyorum hemşehrim olarak ve işe profesyonelce yaklaşma isteğiniz çok ilgimi çekti. gerçekten güzel işler başarmışsınız umarım birçok insana ön ayak olur.
    başarılarınızın devamı dileklerimle.

    • Orman mühendisi olarak eklediğiniz bilgiler için çok teşekkür ederim. Büyük bir zenginlik oldu.
      Dilerim bizi ziyaret edersiniz. Ancak biraz bekleyin. Şu sıralar epey uzaktayız. Temmuz ikinci yarısında evimize taşınacağız. Bekleriz. Sevgiyle, bilgi & sunay

  5. davetinize çok teşekkürler. ziyaretinize gelmek ve sizlerle tanışmak beni çok memnun eder. bende samsun dışındayım yaza kadar. umarım yazın vakit bulabilirim. bu arada orman mühendisi ile orman endüstri mühendisliğinin farkli bilim dallarında ve farklı sahalarda çalışmalar yaptığını söylemeden edemeyeceğim. gerekli olduğunu düşündüğüm hassasiyetimi mazur görün lütfen.

  6. tam yeni bir daireye taşınma arifesinde bu yorumlar ve Stronit çok ilgimi çekti.
    hemen kocama gösterip bizim de uygulayabilirliğimizi incelenesini isteyeceğim.olmazsa da bize kazandırdığınız ivme ile en azından yeni yapacağımız ev hayallerimizde bir yer buldururuz:)
    sevgiyle kalın

Yorum bırakın