hoşgeldiniz

yalıtım mı, aman dikkat

In yalıtım on 18/05/2009 at 12:59

Evimizde beton kullanmaktan kaçınmak ilk ilkemiz oldu. İkincisi de yalıtım yapmaya gerek olmayacak bir duvar malzemesi kullanmak. Bu ikincisi çevremizde çok tartışma yarattı, yalıtım yapmadan çevre dostu bir ev yapılır mı?Önceden söyleyeyim, Samsun Bafra ılıman bir bölge… Ancak çok nemli. Bu da soğuğu ve sıcağı çok hissettiriyor. Biz evimizde ısıyı korumaktan çok nemi kovmayı birinci öncelik olarak aldık.

Yalıtımın kaçınılmaz olduğu bölgeler var. Sakın yanlış anlamayın, karşı değilim. Ancak önce yalıtmak, sonra da yalıtımın istenmeyen etkileri ile başa çıkmak, üstelik de yalıtım malzemesinden beklendiği yararı görmemek bizi çok düşündürdü.
Yalıtımın istenmeyen etkileri mi, evet var. En başta havayı ve nemi eve hapsetmek. Bununla başa çıkmak için evinizi havalandırmayı ciddiye almanız gerekiyor. Daha önce de yazdığım gibi bu da pencereyi açarak olmamalı. Unutmayın ki, yalıtımı zaten dışarıdaki soğuk havadan (veya sıcak) korunmak için yaptınız. Üstelik de inanın tüm gün bir pencereyi açık bıraksanız dahi istendiği oranda nemi dışarı salamayabilirsiniz. Nem yine evin bazı bölgelerinde yoğunlaşarak size sorun yaratacaktır. Dolayısı ile yalıtım ile beraber evinizin mekanik havalandırmasını da projelendirmeniz ve uygulamanız gerekir. Bize bu gereksiz geldi. Eni sonu bu 130 m2’lik küçük bir ev, bir alışveriş merkezi değil ya; ne havalandırması!

Yalıtımın ikinci sakıncası, endüstriyel malzemelerin ömrünün sanıldığından (firmaların söylediğinden) daha kısa olması. Evin içinden gelen buhar veya dışardan gelen yağmur bir çatlaktan, kırıktan yalıtım malzemeleri içine sızarak nem depolamaya başlıyor. Özellikle de montaj sırasında oluşabilecek hatalar yüzünden bu beklendiğinden daha kısa zamanda da olabiliyor. Nem alan bir yalıtım malzemesi ısıyı korumak yerine duvarlarınızdan sıcağı dışarı aktarmanın aracı olacaktır; tıpkı ıslak bir manto giymek gibi… Ortalama olarak yalıtım malzemelerinin ömrü 10 yıl. Uzun bir zaman değil. Neticede büyük bir masraf ve emekle mantolanan evinizi her 10 yılda bir soyup tekrar mantolamanız gerekebilir. Üstelik de 10 yıl içindeki performansı da işçiliğin detaylarında gizli olacak.

Üçüncü ve en tartışmaya açık konu piyasadaki yalıtım malzemelerinin (taş yünü, cam yünü, köpük, xps, eps vb) kanserojen veya allerjen malzemeler içerdiğine ilişkin iddialar. Henüz ispat edilen bir şey yok. Ama piyasaya güvenebilir misiniz? Zamanında çatılarımızı da aspestle kaplamamış mıydık?

Peki ne yapalım? İlla da piyasadaki endüstriyel malzemelerden kullanacaksanız, bunları evin dış cephesinde kullanın. Böylece hem iddia edilen kansorejen maddeleri evin içinde solumamış olursunuz, hem de gündüz ısınan duvarların, bu ısıyı gece evin içine geri vermesi için engel oluşturmamış olursunuz. İç duvarları yalıtmak ucuz ama sınırlı etkide kalacaktır.

Bundan da önemlisi benim önerim, taş yünü, cam yünü, ekstruded polistren (XPS), ekspanded polistren (EPS), poliüretan, cam köpüğü, fenol köpüğü gibi malzemeler yerine doğal malzemeleri araştırın: odun elyafı, odun talaşı levhaları, mantar levhalar, koyun yünü, saz-saman vb. Devamı için tıklayın.

odun elyafısaman balyasıkoyun yünü elyafı

  1. Nefes alan duvarlar, yapı ve insan sağlığı açısından çok önemli bir konudur.Fakat,büyük firmaların tüketici algılayışını, kendi çıkarlar doğrultusunda yönlendırmesinden dolayı,günümüzde artık üzerinde fazla durulmuyor.Uygulayıcısı oldugumuz Styronit isimli çok yönlü,yalıtım malzemesinin sizin gereksinimlerinizi karşılayacagını düşünüyorum.Ürünle ilgili teknik bilgiler http://www.styronit.com sitesinde bulunmakta olup doğal ve kararlı bir yapıdadır.Ürünle ilgili sorularınızı ve olumlu, olumsuz düşüncelerinizi bizlerle paylaşırsanız seviniriz.

    • Bu kışa girerken iç duvarlar styronit sıva yaptık ve çok memnun kaldık. Bununla ilgili bir blog yazısı yazacağım yakında.

  2. Styronit ile ilgili aldığım bilgiye göre bileşenleri şunlar: perlit,pomza,volkanik tüfler ve bitkisel lifler. İçinde çimento veya kimyasal yok deniyor. Isı,su,ses ve yanmazlık özelliği A2. Ayrıca duvarların nefes almasını engellemiyor. Bu bilgiler ışığında İyi bir ürün gibi geliyor. Ancak nedense bana bir de söylenmeyenler varmış gibi geliyor.. Neden bu önyargı bilemiyorum. İsminden mi? Ya da web sitesinde bu bilgilerin olmamasından mı (ancak firmaya sorarsanız size yazıyorlar)… Bileşenleri yüzde 100 doğal bir ürün olsa bunu web sitenizde basbas bağırmaz mısınız? Adınızı daha doğal yapmaz mısnız?
    Yine de diğer yalıtım malzemelerine tercih edilebilir.

  3. Merhaba,

    Yazilarinizda bir konu dikkatimi cekti. Binalarda en fazla problem olan, Radon gazi (akciger kanserinin sigaradan sonraki en buyuk nedeni) konusuna deginmemissiniz, ya da ben fark etmedim. Binanin havalanmasi bu nedenle cok onemli.

    Iyi bir yalitim malzemesi bende ariyorum ancak halen bulabilmis degilim. EPS ve XPS polystyrene ihtiva etmekte ve Dunya Saglik Orgutunce kansorejen ilan edilmisti. Kaliforniya eyaleti de bu konuda sinirlayici kararlar alinca sirketler hemen karsi davalar acmaya basladi. Asbestli binalari Amerika’da temizlemeye calisirken, simdi bir de bu malzeme cikti. OSB konusunda (adini vermeyeyim reklam amacli olur) bir Avusturya firmasi OSB3 EN 0 standartinda urun cikarmaya basladi (sanirim ahsap kendi ozunde bir miktar formaldehit icermekte o nedenle sifir formaldehit mumkun degil) ama ben yine de catida duz ahsap kullanacagim. Evin catisi hafif olsun diye shingle dusunmustum ama kiremit sanirim halen en uygun malzeme. Yinede altina serilecek su izolasyon malzemesi polietilen malzeme (simdilik zararsiz oldugu soyleniyor).

    Sizin resimlerinizde gordugum kadari ile kiremit alti bir malzeme kullanmissiniz. Bu malzemenin icerigini arastirabildiniz mi? Catinizda su yalitimi icin ne kullandiniz? Ayrica, catida mantar kullanmak size yeterince fayda saglamamis. Sanirim 5cm’lik mantar malzemenin R degeri ile EPS’nin ayni. Sonucta birbirine yakin, mantar fena gorunmuyor. Bana ne tavsiye edersiniz.

    Tesekkurler,

    Cetin

    • Çetin Bey, öncelikle küçük evim’i ziyaretinizden dolayı çok teşekkür ederim. Ayrıca bu yorum için de tabi 🙂
      Size yine mantarı tavsiye ederim. Mantardan memnun kalmadım değil, sadece belki yeterince kalın kullanmamış olabiliriz. EPS ve XPS için söyledikleriniz doğru maalesef. OSB konusunda söylediğiniz standartta bir üretim yapıldı ise ne güzel. Böyle güzel ürünlerin reklamını yapmakta bir sakınca görmüyorum aslında.
      Kiremit altında, ahşap tavan, mantar ve onduline benzeri bir malzeme kullandık: rufoline. Kiremitleri bunun üzerine yerleştirdik.
      Size de yapınızda keyifli günler dilerim.

  4. Güzel bir haberi paylaşmak istiyorum.

    “Kütahya Fatih İlköğretim Okulu 8’inci sınıf öğrencisi Nida Koçakyaşayan; arıların, kovandaki çatlak ve kırıkları kapatmak amacıyla ürettiği propolis maddesinin, binalarda harç katkı malzemesi olarak kullanıldığında ısı yalıtımında iyi sonuçlar alınabileceğini belirledi.”

    http://www.ntvmsnbc.com/id/25347168/

    ilgi çekici 🙂

    • Çok ilgi çekici gerçekten. Aferin Nida’ya.. İnsanın aklına o kadar propolisi nereden bulabileceğimiz geliyor. Sanırım yapay olarak üretilecektir…

  5. Sabah sabah bilgisayarın başına bağladınız beni ve kaç saattir yazılarınızı okuyorum. Paylaşımlarınız çok güzel okumaktan kendimi alamadım. Kesinlikle faydalanılacak tecrübeler…!!!
    Amirlerden Fırça yemeden işime döneyim… 🙂
    Kolaylıkar size…
    Selamlar

    • Merhabalar Özden Bey, çok ama çok teşekkürler bu güzel not için. Memnun oldum blogu faydalı bulduğunuz için. Aman amirlere dikkat, ancak tekrar buluşmak dileğiyle.
      Selamlar, Bilgi

Yorum bırakın